Czym jest content marketing?

Czym jest content marketing

Content marketing, czyli marketing treści, to strategiczne działania, które są związane z tworzeniem oraz dystrybucją unikalnych i wartościowych treści (nie tylko tekstów, ale także materiałów wizualnych). Ich celem jest osiągnięcie konkretnych celów biznesowych, takich jak wzrost świadomości marki, generowanie leadów czy zwiększanie konwersji. To tak naprawdę wszystko, czego potrzebujesz, żeby być widocznym w świecie online i osiągać wymierne efekty sprzedażowe.

Content marketing - co to znaczy? Definicja

Content marketing, wg definicji podanej przez Content Marketing Institute, to „strategiczne podejście marketingowe skupiające się na tworzeniu i dystrybucji wartościowych, odpowiednich i spójnych treści w celu przyciągnięcia i utrzymania uwagi jasno określonej grupy odbiorców, a ostatecznie w celu doprowadzenia do rentownych dla marki działań klientów”.

Powyższa definicja zawiera w sobie wszystkie istotne elementy marketingu treści i, co ważne, przedstawia je jako proces. Wszystko zaczyna się od strategii, a kończy na osiągnięciu konkretnych efektów biznesowych.

Najważniejsze elementy marketingu treści

Strategia

Strategiczne podejście” to podstawa skutecznego marketingu treści. Tylko dobrze zaplanowane działania content marketingowe przynoszą oczekiwane efekty.

Dystrybucja treści

Tworzenie i dystrybucja treści” to dwa bardzo ważne procesy. Ciekawe i dobrze przygotowane treści, aby były skuteczne, muszą być zamieszczane w określonych kanałach komunikacji – dzięki temu trafią do właściwych osób.

Wartościowy content

Wartościowe, odpowiednie i spójne treści” to teksty i materiały wizualne, które są atrakcyjne i użyteczne dla konkretnych odbiorców.

Określona grupa docelowa 

Przyciągnięcie i utrzymanie uwagi jasno określonej grupy odbiorców” to klucz do sukcesu. Przekaz powinien trafić do Twoich potencjalnych klientów.

Realizacja celów biznesowych

Doprowadzenie do rentownych dla marki działań klientów” to m.in. wzrost świadomości marki oraz konwersji, w tym m.in. pozyskiwanie nowych klientów czy zwiększona sprzedaż.

Definicja content marketingu

Jak przygotować strategię content marketingową?

Dobra strategia content marketingowa to podstawa skutecznych działań, o czym wie każdy, kto zajmuje się marketingiem. Jak pokazują badania, aż 80% marketerów odnoszących największe sukcesy w content marketingu posiada udokumentowaną strategię. Na czym to polega?

Opracowanie strategii to proces, który zaczyna się od spotkania z klientem i poznania jego potrzeb, a kończy na stworzeniu szytego na miarę planu działania. Podstawą każdej dobrze przygotowanej strategii jest dogłębna analiza marki oraz jej dotychczasowej aktywności. Następnie należy określić cele, które marka chce osiągnąć i stworzyć plan, który przyniesie konkretne efekty.

Audyt

Czy wiesz, że Twoja marka powinna mieć własny charakter i określony styl komunikacji – jak człowiek? Audyt pozwala się nad tym zastanowić. Dogłębna analiza, czyli poznanie własnej marki oraz jej konkurencji, a także audyt treści to punkt wyjścia do podjęcia odpowiednich działań content marketingowych. Efektywne treści są nie tylko wartościowe i dobrze zoptymalizowane, ale także dostosowane do tone of voice marki i jej odbiorców.

Persona

Marka musi mieć określone cechy i kierować się wartościami, które są dla niej ważne, aby była odbierana jako autentyczna. Podobnie jest z jej odbiorcami – to konkretne osoby, które oprócz określonego wieku i miejsca zamieszkania mają też swoje zainteresowania, cele i wartości oraz określoną sytuację życiową. Tworzenie person, czyli sylwetek potencjalnych klientów, pomoże Ci lepiej poznać grupę docelową i wybrać odpowiednie kanały komunikacji. Według 79% marketerów poznanie grupy odbiorców jest czynnikiem, który w największym stopniu decyduje o ich sukcesie.

Cele

Kolejnym etapem tworzenia strategii jest określenie celów, które chcesz osiągnąć. Najlepiej jednego głównego i kilku pobocznych. Mogą być różne – związane z ruchem na stronie i pozycjonowaniem lub zaangażowaniem w mediach społecznościowych, budową wizerunku, pozyskiwaniem nowych klientów i podtrzymaniem ich lojalności czy wreszcie sprzedażowe. Wszystko zależy od tego, na czym najbardziej Ci zależy w danym momencie.

Mierzenie efektów

Czy da się zmierzyć efekty działań content marketingowych? Tak, jest wiele narzędzi i sposobów na to, aby sprawdzić, czy wdrożona strategia działa. Należy jednak podkreślić, że nie wszystkie efekty są widoczne od razu, ponieważ potrzeba czasu, aby podjęte działania przyniosły określone rezultaty. Na bieżąco możemy sprawdzać m.in.

Warto pamiętać również o tym, że działania marketingowe nigdy nie będą jedynym elementem decydującym o wynikach sprzedaży. To zależy także od czynników niezwiązanych z samym marketingiem, w tym przede wszystkim od konkurencyjnych ofert w Twojej branży oraz od zakresu i intensywności działań promocyjnych podejmowanych przez inne firmy.

Czy ten sposób promocji sprawdzi się u Ciebie?

Kampanie content marketingowe są dla firm, które potrzebują wartościowych treści, aby zrealizować konkretne cele. Badania nie kłamią – 81% marketerów postrzega treść jako elementarną strategię biznesową. Internet to podstawowe miejsce działalności większości marek. Jeśli chcesz być widoczny online, to odpowiedź na to pytanie brzmi: tak! Marketing treści jest dla Ciebie.

Źródła:

  1. What Is Content Marketing? [https://contentmarketinginstitute.com/what-is-content-marketing/]
  2. The Ultimate Guide to Creating a Content Marketing Strategy [https://www.semrush.com/blog/content-marketing-strategy-guide/]
  3. B2B Content Marketing Benchmarks, Budgets, and Trends: Outlook for 2024 [Research] [https://contentmarketinginstitute.com/articles/b2b-content-marketing-trends-research/]
  4.  70 Content Marketing Statistics to Bookmark for 2024 [https://ahrefs.com/blog/content-marketing-statistics/]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *