Teksty SEO w nowej odsłonie. 5 zasad, które musisz znać
Teksty SEO są postrzegane jako jedno z narzędzi pozycjonowania stron internetowych. Nawet jeśli jesteś laikiem w świecie marketingu internetowego, wiesz, że takie treści muszą zawierać frazy kluczowe. Robiąc pobieżny research, dowiesz się, że ważne są nagłówki, linki wewnętrzne oraz unikalność tekstu. Proste? Jak najbardziej! Każdy może taki tekst napisać. Powiem więcej! Taki tekst może dla Ciebie wygenerować sztuczna inteligencja. Za darmo! Gdzie jest haczyk?
Czy standardowe teksty SEO nadal są skuteczne?
Skuteczność tekstów SEO w zmieniającym się środowisku internetowym zależy od wielu czynników. Jednym z istotniejszych jest konkurencja. Internauci z całego świata publikują każdego dnia 6 milionów wpisów na blogach. Bezpośrednią konkurencję stanowią dla Ciebie strony poruszające tematykę powiązaną z branżą, w której działasz. Jak sprawdzić, ile ich jest?
Presja pierwszej strony, czyli Twoja konkurencja w Google
Aby sprawdzić swoją bezpośrednią konkurencję, wyszukaj w Google hasło, które stanowi główny temat Twojego tekstu. W moim przypadku będą to: teksty SEO.
Liczba w zielonej ramce mówi o tym, ile stron internetowych wyszukiwarka Google może zaproponować użytkownikowi, który szuka informacji o tekstach SEO. 254 tys. konkurencyjnych wyników! Ale to nie wszystko. Miejsc na pierwszej stronie Google jest tylko 10, a na drugą stronę wyników przechodzi mniej niż 1% użytkowników! Czujesz już presję? To nie koniec.
Ile osób wejdzie na Twoją stronę?
Załóżmy, że Twój artykuł jest widoczny w TOP 10. Teraz zależy Ci na tym, aby jak najwięcej osób weszło na Twoją stronę. I tu pojawia się tajemniczy CTR, czyli współczynnik klikalności. To informacja o tym, jak często użytkownicy, którzy zobaczyli Twój wynik w Google, przechodzą do Twojej witryny – im częściej, tym lepiej. Dla Google to potwierdzenie, że Twoja strona to właściwa odpowiedź na określone zapytanie.
Analiza z 2023 roku pokazuje, że pierwszy wynik w Google generuje CTR na poziomie 39,8%. Oznacza to, że ze 100 osób, które zobaczyły ten wynik, niemal 40 weszło na stronę internetową. Druga i trzecia pozycja osiągają CTR na poziomie 18,7% i 10,12%. W kapitalistycznym środowisku walki o klienta to prawdziwa przepaść. A każdy stopień w dół sprawia, że tracisz coraz więcej.
Skuteczność
Znamy statystyki, wróćmy do pytania o skuteczność tekstów SEO. W branży za dobry wynik uznaje się CTR wynoszący 3%, czyli 3 na 100 osób wchodzi na Twoją stronę. Dlaczego tylko tyle, skoro możesz mieć 39%? Oczywiście konkurencja jest miażdżąca, a pierwsza pozycja tylko jedna. Ponadto content na stronie to tylko jeden z czynników, a tych wpływających na pozycję jest ponad 200.
Z drugiej strony – jako użytkownik wyszukiwarki Google – na pewno zauważasz, że witryny w TOP 3 dostarczają Ci najbardziej jakościowych i wyczerpujących odpowiedzi. To nie przypadek.
Czas się zatem dowiedzieć, jak pisać teksty SEO, które zmienią Twoją pozycję.
5 zasad, które zmienią teksty SEO w jakościowe artykuły
Artykuł, to brzmi dumnie. I tego się trzymajmy! Branża SEO słynie z generowania tzw. waty słownej faszerowanej frazami kluczowymi, czyli niskiej jakości tekstów SEO publikowanych w dużych ilościach. Tak, to właśnie te treści, które budzą irytację za każdym razem, gdy próbujesz znaleźć w Google sensowne informacje. Jest ich dużo i wszystkie o tym samym, czyli zasadniczo o niczym konkretnym. I tu pojawia się nasz punkt zwrotny – jakość w każdej warstwie procesu tworzenia treści.
Jak pisać jakościowe treści? Kierujemy się 5 zasadami
Wiemy, że jakościowe teksty mają wyższą skuteczność w działaniach marketingowych. Kierujemy się zatem 5 zasadami, których spoiwem jest użyteczność.
1. Strategia, strategia i jeszcze raz strategia
Tworzenie treści SEO musi być oparte na bardzo dobrze przemyślanej strategii. Po pierwsze, wiemy, że masz określony budżet na działania marketingowe. Odpowiednie podejście do Twojej inwestycji to wyraz szacunku do wysiłku, który na co dzień podejmujesz. Po drugie, działania SEO i content marketingowe są długofalowe. Im bardziej precyzyjna strategia, tym szybciej uzyskamy wyniki. Zaczynamy od ustalenia realnego i konkretnego celu. Upewniamy się, że jego osiągnięcie jest istotne w rozwoju Twojego biznesu. Poznamy się naprawdę dobrze – nie mogę się doczekać!
2. Słowa kluczowe
Słynne frazy kluczowe są ściśle powiązane ze strategią. Bez gruntownego researchu w tym obszarze nie jesteśmy w stanie ustalić skutecznego planu realizacji treści. Słowa kluczowe mówią nam o tym, jak użytkownicy szukają Twoich usług lub produktów. Zasada numer jeden: nie daj się skusić wyłącznie liczbą zapytań dla danej frazy. Poszczególne typy fraz wiążą się z różnymi intencjami użytkowników. Wszystko zależy od tego, jaki cel chcesz osiągnąć – wzrost świadomości marki, więcej wizyt na stronie czy może wzrost konwersji.
3. Unikalność
Google nie lubi duplikacji treści. I nie, nie wystarczy napisać tego samego innymi słowami. Skąd wiem? Mniej więcej tak działa generowanie za pomocą narzędzi AI. Ich algorytm komponuje teksty, posługując się konkretną bazą informacji. Różnicowanie zachodzi na poziomie stylu i struktury. Każdy tekst będzie zatem o tym samym.
Algorytmom Google zależy natomiast na tym, aby każdy prezentowany wynik był dla internauty użyteczny. Wyniki Google powinny szybko i precyzyjnie odpowiadać na nasze pytania. Jeśli w pierwszym wyniku nie znajdziemy odpowiedzi, drugi, trzeci i kolejny powinny wypełniać luki. Z tej perspektywy pokazywanie w każdym wyniki tej samej informacji nie ma sensu.
Jaki jest zatem efekt publikowania pozornie unikalnych treści? W marcu 2024 Google usuwa 40% procent stron z takimi treściami ze swojego indeksu. Co to znaczy? Połowa niskiej jakości contentu zniknie z Internetu! To jedna z największych rewolucji w wyszukiwarce i jasne stanowisko w sprawie treści generowanych przez AI oraz masowego copywritingu niskiej jakości.
Nie kopiuj zawartości innych artykułów z TOP 10! Google doskonale ją zna. Twórz nową jakość. Pokaż użytkownikom temat z innej perspektywy, skorzystaj z danych, które nie są prezentowane w innych tekstach, skorzystaj ze źródeł naukowych.
4. UX writing
Stosowanie w treści zasad UX writingu ma sprawić, że odbiorca dostanie dokładnie to, czego potrzebuje. Najistotniejsze jest zrozumienie jego potrzeb. Treść ma go przeprowadzić przez konkretny proces w jak najbardziej intuicyjny i płynny sposób, a w efekcie wywołać satysfakcję z osiągnięcia celu. Aby osiągnąć taki efekt, musisz naprawdę znać swoich użytkowników.
Komunikacja dostosowana do odbiorców
Poszczególne grupy odbiorców mają różne potrzeby poznawcze, poruszając się w tym samym obszarze tematycznym. Innego rodzaju informacji na temat komunikacji z dziećmi będą szukali rodzice, studenci pedagogiki czy nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej. Musisz zatem dostosować formę i zakres merytoryczny swoich treści do odbiorcy. To jedna podstawowych zasad content marketingu i punkt wyjścia w UX writingu.
Układ treści
Druga warstwa UX writingu to zrozumienie sposobu, w jaki użytkownicy konsumują treści online. Internauci nie czytają, tylko skanują strony WWW w poszukiwaniu konkretnych informacji. Dowodzą tego badania:
- średnia wizyta na stronie trwa mniej niż minutę,
- na stronie zawierającej 111 słów użytkownicy czytają tylko 20% treści.
Około 97% Twoich odbiorców:
- czyta nagłówki
- czyta lead
- zwraca uwagę na wyróżnione elementy treści.
Skuteczną wędką są też elementy graficzne takie jak banery, infografiki, zdjęcia i inne.
Mając tę wiedzę, możesz umieścić kluczowe elementy w konkretnych miejscach w treści. W ten sposób w czasie krótszym niż minuta masz szansę zatrzymać uwagę odbiorcy na dłużej.
A kiedy osiągniesz ten efekt, zrób wszystko, aby artykuł był przyjemny w odbiorze:
- pisz zwięźle – bez zbędnych ozdobników,
- twórz spójne treści – bez dygresji,
- dbaj o czytelność – konstrukcja powinna być przejrzysta, a język prosty,
- stosuj styl odwróconej piramidy – kluczowe informacje umieszczaj na początku tekstu,
- zachowaj zgodność z wizerunkiem marki,
- podejdź do tematu kreatywnie.
5. Wezwij wsparcie, czyli linkowanie tekstów SEO
Treści, linki i czynniki behawioralne to święta trójca w świecie SEO. O treściach już co nieco wiesz. Czynniki behawioralne to zachowanie użytkownika w wyszukiwarce i po wejściu na Twoją stronę. Linki to złożona struktura połączeń między witrynami.
Jeśli do Twojej strony internetowej prowadzą linki z innych stron, dla Google to sygnał, że Twoja strona jest wartościowa. Tak samo działa to w obrębie jednej witryny. Jeśli w artykułach umieszczasz linki do stron ofertowych, sygnalizujesz, że te strony są istotne w hierarchii Twojej witryny i Google powinien je premiować.
Linki są na tyle ważne, że nawet najlepsza treść nie poradzi sobie bez ich wsparcia. Dlatego nasze treści SEO otrzymujesz wyłącznie w pakiecie z linkami zewnętrznymi. Umieszczając linki prowadzące do Twojej strony na innych witrynach cenionych przez Google, sygnalizujemy, że Twoja witryna jest uznawana w Internecie za wartościowe źródło informacji.
Podsumowanie
Stawiamy na pisanie jakościowych tekstów SEO nie bez powodu. Poczuwamy się do odpowiedzialności za to, co tworzymy. Uważamy, że świat na tym zyska. Może to brzmi górnolotnie, ale tylko dopóki nie uświadomisz sobie, że takie treści na Twojej stronie internetowej jednego dnia mogą czytać setki czy tysiące osób. Zależy nam na tym, aby Twoja marka była kojarzona z czymś użytecznym i wartościowym. Oczywiście wiemy, że w biznesie nie chodzi o idee. Jednak za wartościowym contentem idą zaangażowani użytkownicy. Pomyśl, że choćby 10% z tych docierających na stronę przez artykuły skorzysta z Twojej oferty. 10% z 500, z 1000 czy z 10 000 osób. To osiągalne.
Źródła:
- New ways we’re tackling spammy, low-quality content on Search [https://blog.google/products/search/google-search-update-march-2024/]
- How people read on the web [https://www.wyliecomm.com/2022/01/how-people-read-on-the-web/]
- Google’s March 2024 core update: 5 things you need to know [https://searchengineland.com/google-march-2024-core-update-things-you-need-to-know-438370]
- Here’s What We Learned About
Organic Click Through Rate [https://backlinko.com/google-ctr-stats] - Top Website Statistics For 2024 [https://www.forbes.com/advisor/business/software/website-statistics/]
- How Many Blogs Are There? We Counted Them All! [https://webtribunal.net/blog/how-many-blogs]